Frost&Sullivan:Rozwój rynku mikrosamochodów w Europie

7 największych producentów chce wykorzystać potencjał rynku mikrosamochodów

Warszawa, 6 lipca 2011 – W odpowiedzi na wyzwania dotyczące zaostrzonych norm emisji CO2 i wymogów bezpieczeństwa, rynek mikrosamochodów ewoluował od sektora niszowego do kwalifikującego się nawet do testów zderzeniowych. Ponad 30 firm, włączając 7 z 10 największych światowych producentów pojazdów, zamierza wykorzystać ten potencjał, widząc w rynku mikrosamochodów znaczące źródło dochodu.

Z nowego raportu Frost & Sullivan, globalnej firmy doradczej, pt. Strategiczna analiza europejskiego rynku mikrosamochodów, wynika że do 2013 roku na rynek zostanie wprowadzonych ponad 60 nowych modeli podstawowych, łącznie z kwadrycyklami. Co więcej, 7 największych producentów (ang. Original Equipment Manufacturer – OEM) w ciągu najbliższych trzech lat planuje wprowadzenie ponad 19 modeli w ramach nowej klasy pojazdów segmentu sub-A. Przewiduje się, że właśnie w przypadku tego segmentu, rynek będzie się rozwijać szybciej ze względu na ich charakterystykę i podobieństwo do pojazdów segmentu A.

„Rozwój megamiast, któremu towarzyszą zmieniające się trendy związane z mobilnością oraz rosnące zainteresowanie pojazdami miejskimi o niskim poziomie emisji i zużyciu paliwa, zachęciły producentów do wprowadzenia mikrosamochodów na rynek w Europie” – stwierdzają analitycy sektora motoryzacyjnego Frost & Sullivan. – „Popularyzacja ekologii, dotacje rządowe, zwolnienia z opłat za parkowanie i umożliwienie homologacji pojazdów bez konieczności posiadania prawa jazdy mogą pozytywnie wpłynąć na sprzedaż mikrosamochodów.”

Przewiduje się, że w Europie koncentracja na pojazdach napędzanych paliwami alternatywnymi, zatłoczenie w centrach miast i rosnące koszty posiadania samochodu spowodują ponad siedmiokrotny wzrost sprzedaży mikrosamochodów. Światowi OEM uczynili zdecydowany krok w stronę rozwoju tego rynku – podczas niedawnych pokazów Paris Motor Show 2010 i Geneva Motor Show 2011 zaprezentowano ponad 30 modeli takich pojazdów.

Ponad 75% zapowiadanych modeli mikrosamochodów mają stanowić pojazdy elektryczne (EV), przy czym głównymi wyzwaniami są zasięg takich pojazdów oraz ograniczona prędkość. Od chwili wprowadzenia, kwadrycykle L6 i L7 (kategoria L) wywoływały ponadto obawy związane z bezpieczeństwem, a eksperci uważają, że w krótkim okresie może się to przełożyć na segment mikrosamochodów.

W perspektywie długoterminowej, rosnące wymogi legislacyjne, które zalecają dodawanie nowych elementów, mogą spowolnić sprzedaż. To z kolei może przełożyć się na wzrost kosztów produkcji.

„Producenci pojazdów proaktywnie reagują na bardziej restrykcyjne normy emisji i zwiększone wymogi związane z bezpieczeństwem, wprowadzając na rynek pojazdy z segmentu sub-A” – zauważają analitycy Frost & Sullivan. „Z drugiej strony, producenci kwadrycykli napędzanych silnikami konwencjonalnymi nadal zmagają się z ograniczeniami związanymi z wyższymi kosztami inwestycji w rozwój pojazdów, koniecznymi do spełniania norm bezpieczeństwa i emisji obowiązujących dla segmentu sub-A.”

Producenci samochodów, jak Aixam Mega i Ligier Microcar, są jednymi z pierwszych wprowadzających elektryczne kwadrycykle na rynek europejski. Posiadają oni jasną wizję strategii rozwoju w tej kategorii, która polega na komercjalizacji elektrycznych kwadrycykli i redukcji śladu węglowego.

„Jednakże w Europie producenci samochodów tacy jak Renault, PSA Peugeot Citroen, Tata Motors oraz wielu innych zapowiedziało swoje wejście do segmentu mikrosamochodów za pośrednictwem pojazdów sub-A” – podsumowują analitycy Frost & Sullivan. „Istnieje wyraźne zapotrzebowanie rynkowe na elektryczne mikrosamochody, stymulowane przez rosnące potrzeby konsumentów końcowych z Generacji Y.”

Jeżeli chcieliby Państwo otrzymać więcej informacji na temat Strategicznej analizy europejskiego rynku mikrosamochodów, prosimy o kontakt z Joanna Lewandowską, Corporate Communication, na adres joanna.lewandowska@frost.com

Strategiczna analiza europejskiego rynku mikrosamochodów jest częścią programu Partnerstwa na Rzecz Wzrostu Motoryzacja i transport, który obejmuje m.in. analizy prowadzone na następujących rynkach: „Zrównoważone i innowacyjne rozwiązania dla transportu osobistego – strategiczna analiza rynku carsharing w Europie” oraz „Perspektywy przemysłu motoryzacyjnego w Rosji i Europie Środkowo-Wschodniej”. Wszystkie badania zawarte w subskrypcji dostarczają szczegółowych danych na temat możliwości rynkowych oraz trendów panujących w branży, ocenionych w oparciu o szczegółowe wywiady przeprowadzone z uczestnikami rynku.

O Frost & Sullivan:
Frost & Sullivan, globalna firma doradcza, świadczy usługi Partnerstwa na Rzecz Rozwoju Przedsiębiorstw, współpracując z klientami w celu osiągnięcia ich najlepszej pozycji rynkowej pod względem rozwoju, innowacyjności oraz zarządzania. Program firmy – Growth Partnership Service – dostarcza dokładnych badań rynkowych i modeli najlepszych praktyk, aby wspomóc generowanie, ewaluację i wdrożenie skutecznych strategii rozwoju. Frost & Sullivan ma 50-letnie doświadczenie we współpracy z firmami z listy Global 1000, przedsiębiorstwami rozwijającymi się oraz społecznościami inwestorskimi. Posiada 40 biur działających na 6 kontynentach. Więcej informacji na temat oferowanego przez Frost & Sullivan Partnerstwa na Rzecz Rozwoju Przedsiębiorstw pod adresem http://www.frost.com.

Kontakt:
Joanna Lewandowska
Corporate Communications – Europa
T: +48 22 390 41 46
E: joanna.lewandowska@frost.com

http://www.frost.com